לוגו אדפטור
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תרגול פסיכומטרי  – תרגול מבחנים, תרגול פרקים תרגול שאלות.

שיתוף:

תרגול פסיכומטרי הוא חלק בלתי נפרד מהבחינה, כל מי שמתכונן לקראת הבחינה הפסיכומטרית, יודע שכדי להצליח במבחן לא די ללמוד את כל החומר, אוצר המילים ודרכי הפתרון אלא יש צורך בתרגול רב. שכן ידוע כי המבחן הפסיכומטרי הוא מבחן שדורש גם ידע (אוצר מילים, חוקים בגיאומטריה, נוסחאות וכדומה) וגם מיומנות (יישום של חוקים, קריאה מהירה, חישובים, עיבוד מידע מילולי,  ניהול זמנים וכדומה).

במאמר זה נסקור שלושה סוגי תרגול פסיכומטרי  – תרגול מבחנים פסיכומטריים, תרגול פרקים פסיכומטריים, ותרגול שאלות פסיכומטריות על מנת להבין איזה מטרות נועד להשיג כל אחד מסוגי התרגול ואיך נכון לשלב אותו בתהליך למידה מסודר.

תרגול פסיכומטרי – איך לתרגל מבחנים פסיכומטריים

נתחיל מהגדרת מטרות – רוב התלמידים מבקשים לתרגל מבחנים פסיכומטריים מלאים כדי להשיג שלוש מטרות, הראשונה כדי להתרגל למשך המבחן, השנייה כדי להתרגל לאינטנסיביות של המבחן והשלישית ככלי מעקב. בפועל אנחנו ממליצים לעשות תרגול פסיכומטרי באופן טיפה שונה, לפתור מבחנים פסיכומטריים אך ורק כדי להשיג את המטרה הראשונה.  כדי להשיג את המטרה השנייה והשלישית יש כלים טובים יותר.

ברור לכל שלא פשוט לפתור מבחן במשך 3 שעות ו-10 דקות ברצף. אבל מהניסיון שלנו, רוב התלמידים מצליחים להתרגל לאורך המבחן המלא לאחר ביצוע של 4 בחינות מלאות ( חיבור + 8 פרקים אמריקאיים) בשבועיים שלפני הבחינה – כלומר שתי בחינות בכל שבוע. אם יש חשש שמדובר במספר קטן יחסית של בחינות ושמשך הבחינה עלול להקשות אפשר להוסיף בחינה אחת מלאה בשבוע האחרון או בשבוע שלפניו. כמו כן, כדי שהקפיצה למים תהיה מעט הדרגתית, מומלץ להתחיל לפני כן עם בחינה בהיקף מצומצם יותר הכוללת חיבור + 6 פרקים אמריקאיים בשבוע שלפני, כלומר כשלושה שבועות לפני הבחינה. כלומר סך כך אנחנו ממליצים על ביצוע של 4-5 בחינות מלאות בשבועיים האחרונים לפני הבחינה ועוד 2 בחינות מצומצמות יותר כשלושה שבועות לפני הבחינה כדרך להתכונן למשך הבחינה.

כאמור, כאשר אנחנו מתרגלים בחינות מלאות, אנחנו מתמודדים עם פקטור נוסף שהוא רמת האינטנסיביות הגבוהה שהמבחן דורש. אך מהניסיון שלנו, כאשר רוצים לשפר את היכולת להתמודד עם פקטור הזמן בעיקר בהיבט ניהול הזמנים בתוך הפרק, נכון יותר לעשות את זה במסגרת תרגול פרקים פסיכומטריים, ולא תרגול מבחנים מלאים.

כאשר תלמיד מסיים תרגול פסיכומטרי של מבחן שלם, הוא לרוב זקוק למנוחה, וגם אם לא סביר להניח שלא יזכור במדויק איפה התעכב או איפה מיהר מדי, ולכן הכיוונים והסקת המסקנות הנדרשות בהיבט הזה לא יהיו מיטביים. אנחנו נמליץ לתלמיד שמעוניין לשפר את ההתנהלות שלו בזמנים לתרגל מספר רב של פרקים אך ב’מנות קטנות’ ולעצור ולתחקר לאחר כל פרק-שניים-שלושה, תוך התייחסות להיבט ניהול הזמנים.

באשר לשימוש בבחינות פסיכומטריות ככלי מעקב על ההתמקדות לאורך תקופת למידה, אנחנו מבקשים להסב את תשומת ליבכם כי בנושאים רבים קשה מאוד לאמוד התקדמות על סמך תרגולי מבחנים. במיוחד בנושאים בהם מספר השאלות הוא קטן. כך למשל, אם נרצה לדעת האם השתפרנו בשאלות אחוזים או ממוצעים הדבר יהיה כמעט בלתי אפשרי שכן בכל בחינה מלאה יש במקרה הטוב 3 שאלות בכל נושא, ברמות קושי שונות תוך שילוב עם נושאים אחרים בבחינה. אז נכון, אפשר לתרגל מבחן או שניים גם חודשיים לפני הבחינה כדי ‘לטעום’ קצת מהחוויה.

אך ככלל, אנחנו לא ממליצים לעשות זאת  באופן קבוע שכן התרומה של תרגול מבחן פסיכומטרי מלא ככלי למעקב אחר התקדמות היא דלה. במיוחד לתלמידים שנגישים לבחינה בפעם הראשונה.

תרגול פסיכומטרי –  תרגול פרקים פסיכומטריים

בדומה לתרגול מבחנים פסיכומטריים, גם תרגול פרקים פסיכומטריים נועד כדי להתרגל לאינטנסיביות של המבחן, יחד עם הצורך לשפר את המיומנות בניהול זמנים. וכפי שניתן להבין מהאמור בחלק הקודם – אנחנו מעודדים מאוד ביצוע של תרגול מהסוג הזה שכן הוא מאפשר הסקת מסקנות מדויקת יותר בכל הנוגע להתנהלות בזמנים.

בנוסף, לתרגול יש יתרון נוסף לעומת תרגול פסיכומטרי של מבחנים מלאים, שכן אפשר לתרגל יותר את סוגי הפרקים בהם אנחנו מרגישים צורך להשתפר יותר. כך למשל, חלק גדול מהתלמידים מסיימים את פרקי האנגלית עם עודף של זמן, ועל כן תרגול של פרקים רבים באנגלית בין עם כבודדים, ובין עם כחלק ממבחן מלא מהווים בזבוז זמן עבורם.

יתרון נוסף של תרגול פרקי פסיכומטרי מצוי בכך שאפשר לתרגל אותם מרגע שמסיימים את החומר הרלוונטי לאותו סוג פרק, ואין צורך להמתין לסיום כל החומר. כך למשל, אם סיימתם כבר ללמוד את כל המרכיבים של הפרק המילולי תוכלו לתרגל פרקים מסוג זה כדי להתחיל ולשפר את המיומנות של התמודדות עם זמנים.

הדבר נכון במיוחד לתלמידים שנגישים פעם שנייה או שלישית לבחינה והרי שאת הנושאים המילוליים לרוב לא צריך ללמוד לעומק שוב שכן אין הרבה חוקים ואין נוסחאות בכלל, ומנגד צריך לשפר את מיומנויות הקריאה, הסקת המסקנות והתמודדות עם זמנים – כל אלה מיומנויות אשר אנחנו מתרגלים כאשר אנחנו פותרים פרקים.

מנגד, חשוב לשים לב שתרגול פרקי פסיכומטרי לא יכול לסייע בשיפור ההבנה של השאלות או התחומים השונים שקיימים במבחן. הוא לא יכול לסייע לתלמיד לשפר את ‘הרמה הפסיכומטרית’ שלו, אלא רק את היכולת שלו להביא לידי ביטוי את היכולות שלו. במילים אחרות, כמעט לכל תלמיד יש פער בין מה שהוא יודע, לבין מה שהוא מצליח (וזה כמובן משתנה מנושא לנושא) – המטרה של תרגול פרקי פסיכומטרי היא להקטין את הפער הזה.

אך תלמיד שלא מצליח לפתור שאלות מסוימות, בין אם כי לא זוכר חוקים, או לא מכיר מילים באנגלית, או לא מבין את הניסוחים של שאלות לא יוכל לשפר את התוצאות שלו על ידי תרגול פרקים מאסיבי. הדוגמה הפשוטה ביותר להבנה בהקשר לכך היא תלמיד שמסיים את פרק האנגלית בזמן, או אפילו עם זמן עודף – אך יש שאלות רבות בהשלמת המשפטים שהוא מנחש בגלל שהוא לא מכיר את המילים בתשובות. אך חשוב להדגיש שנכון הדבר גם לגבי שאלות בחלק הכמותי או המילולי, שגם אם אנחנו מבינים את הפתרון שלהן בדיעבד, אנחנו לא מסוגלים לבצע אותו בכוחות עצמנו.

כמו כן, חשוב לדעת, שקשה מאוד ליצור פרקים פסיכומטריים ומבחנים פסיכומטריים מאוזנים מבחינת הרמה שלהם (וגם למקם את השאלות במקום הנכון), לכן לא מן הנמנע שמכוני הכנה רבים פשוט מוותרים על דיוק ביצירת הפרקים והמבחנים שלהם (תראו את הדיונים בקבוצות השונות על הרמה ותבינו לבד). ולכן ההמלצה שלנו היא שככל שזה מתאפשר תרגלו פרקים ומבחנים רק של המרכז הארצי לבחינות והערכה. יש כ-50 מבחני עבר זמינים להורדה בחינם  ומדובר בכמות תרגול שצריכה להספיק לכל מי שניגש לבחינה בפעם הראשונה או השנייה.

תרגול שאלות פסיכומטריות

המטרה המרכזית של תרגול שאלות פסיכומטריות היא שיפור הרמה הפסיכומטרית.
את התרגול של השאלות אפשר – וחשוב – לעשות בכמה אופנים שונים. ראשית בסיום כל פעם שלמדנו נושא חדש – יש לתרגל כמות של שאלות שתסייע לנו לוודא שהבנו את החומר, וכדי שנוכל לראות אם יש חלקים מסוימים שלא הבנו. כך למשל, לאחר שלמדנו את נושא האחוזים, התרגול יסייע לנו להטמיע את השימוש בנוסחאות השונות כמו נוסחת האחוזים או נוסחת השינויים וגם בדרכי הפתרון השונות כמו הצבת מספרים או בדיקת תשובות.

התרגול הספציפי יכול לסייע לנו להבדיל בין סוגי שאלות שונות בתוך הנושא – כמו שאלות עץ, או להפריד בין סוגי שאלות שונות המשתמשות בסימן האחוזים אך נפתרות בדרכים אחרות כמו שאלות חפיפה או שאלות ממוצע משוקלל. את ווידוא ההבנה, ושכלול יכולות הפתרון לא ניתן להשיג באמצעות תרגול פרק כמותי או אפילו שניים. גם אם נתרגל 3 מבחנים שלמים סביר שניתקל בגג – 10 שאלות באחוזים וסביר להניח שחלקן דומות מאוד ולא יכסו את כל סוגי שאלות האחוזים שקיימות בבחינה.

תרגול פרקי פסיכומטרי באופן ממוקד של שאלות צריך לקרות גם כשאנחנו רוצים לחזור על חומר. קשה עד בלתי אפשרי ללמוד 4-5 נושאים בשבוע ולהצליח ולהבין את כולם על 100%. ולכן נוהגים, במכונים השונים וגם בפסיכומטרי של המדינה, להקדיש את שלושת השבועות האחרונים לחזרה – המכונה בשם מרתון (על כך נכתוב במאמר אחר). באופן זה אנחנו יכולים לסגור פערי מידע שנוצרו מהעומס בתקופת הלמידה הראשונית, כלומר חומר שלא הצלחנו לקלוט, או לחילופין חוקים שונים שכבר הספקנו לשכוח.

את התרגול אפשר לעשות באופן שונה מבחינת המיקוד שלו. אם אנחנו רק רוצים לוודא שאנחנו יודעים חזקות ושורשים – אפשר לחזור על חוקי החזקות ואז לתרגל שאלות עם חזקות. אך ניתן גם לשלב את התרגול יחיד עם נושאים כמו משוואות, אי-שוויונות או ערך מוחלט. שכן נושאים אלה נוטים להופיע פעמים רבות יחד עם חוקי החזקות בתוך אותן השאלות ממש. במיוחד כשזה נוגע לשאלות ברמה הגבוהה בבחינה שם הגבולות בין הנושאים נוטים להיות מטושטשים יותר.

כמו כן, בניגוד לתרגול מבחנים פסיכומטריים מלאים או של פרקים – תרגול ממוקד בנושא מסוים יכול בהחלט לסייע כדי לבצע מעקב של התקדמות. למשל, כשבועיים אחרי שלמדנו, ותרגלנו כחלק משיעורי הבית,  אפשר להחליט לתרגל 30 או 40 אנלוגיות ברצף כדי לראות אם השתפרנו או לא. וכך גם אפשר לעשות עם שאלות בנושא משולשים בגיאומטריה. אם נפתור פרק פסיכומטרי שלם נחשף ל-6 שאלות באנלוגיות, או 2-3 שאלות משולשים – וזה כמובן לא מספיק כדי להבין אם התקדמנו או לא בנושאים האלו.

מנגד, ברור שתרגול שאלות בודדות לפסיכומטרי לא יעזור לנו לשפר את המיומנות הנדרשת של שליטה בזמנים, או את המיומנות הנדרשת לקפוץ מנושא לנושא בקצב אינטנסיבי.

לסיכום, ברור שכדי באמת להצליח במבחן יש לשלב את כל שלושת סוגי התרגולים ובאופן אידאלי מורה מיומן יוכל להתאים לכם תרגול בדיוק למצב שבו אתם נמצאים, אך בכל זאת הכנו לכם טבלה קטנה שתתמצת את המאמר.

תרגול פסיכומטרי לפי הסוגים השונים

מטרות שאפשר להשיג

ועל הדרך

מתי כדאי

מה לא ניתן להשיג

תרגול מבחנים פסיכומטריים הסתגלות לאורך המבחן 
הסתגלות לאינטנסיביות של המבחן
התמודדות עם זמנים, חשיפת חורים בידע כחלק מתהליך התחקור, זיהוי שאלות וסיווג נכון שלהם. בעיקר במרתון.
אפשר גם פעם או פעמיים בשלבים מוקדמים יותר כדי ‘לטעום’ קצת מהחוויה
שיפור היכולות הפסיכומטריות כמו הבנת החומר והיכולת ליישם את החוקים בתחומים השונים
תרגול פרקים פסיכומטריים שיפור התנהלות בזמנים זיהוי שאלות וסיווג נכון שלהם (בעיקר בתחום הבעיות המילוליות בכמותית והבנה והסקה במילולי). התמודדות עם האינטנסיביות של המבחן בעיקר במרתון. אפשר גם בתקופה שלפני בפרקים שאותם סיימנו ללמוד (בד”כ מילולי). פחות יעיל בפרקי אנגלית. שיפור היכולות הפסיכומטריות כמו הבנת החומר והיכולת ליישם את החוקים בתחומים השונים. התמודדות עם משך הבחינה.
תרגול שאלות פסיכומטריות

שיפור היכולות הפסיכומטריות כמו הבנת החומר, זיהוי נכון של שאלות (בתוך התחומים ובין התחומים) יכולת להסיק מסקנות ולעבד מידע.

הטמעת שיטות העובדה הפסיכומטריות כמו בדיקת תשובות, הצבת מספרים. חשיפת חורים בידע (חוקים לא מוכרים)

 

לאורך כל תקופת הלימוד: 

תרגול ראשוני אחרי למידת נושא תרגול במטרה לעשות חזרות בנקודות זמן ספציפיות לאורך תקופת הלימוד, או כשאר התגלו פערים בידע תרגול בתקופת המרתון בעיקר כשאר אנחנו מנצלים את הזמן נכון, אך לא מצליחים להשתפר

התמודדות עם זמנים. התמודדות עם משך הבחינה