לוגו אדפטור
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תרגול מילולי  – למה חשוב לשים לב במהלך התרגול?

שיתוף:

כידוע על מנת להצליח במבחן הפסיכומטרי, לא מספיק לדעת את כל החומר הדרוש למבחן, אלא דרושה גם רמה גבוה של מיומנות. לכן, גם אם תצפו בשיעורים מספר רב של פעמים, או תקראו סיכומי חומרים, וגם אם תעזרו במורה פרטי לצורך הסבר על נקודות פחות מובנות בחומר (פעולה שהיא הרבה יותר מלגיטימית) סביר שעדיין תתקשו להגיע לציונים גבוהים, אלא אם תתרגלו נכון. במאמר זה, כפי ששמו מרמז, נדון בתרגול מילולי.


מה כל כך מיוחד בנושא המילולי, ואיך משפרים את המיומנות בפרק האמריקאי (על החיבור נכתוב בפעם אחרת)?

 

תרגול מילולי – פרק של מיומנות

הדרך הפשוטה ביותר להסביר למה אנחנו מתכוונים כשאנחנו אומרים ‘פרק של מיומנות’ היא להסביר את ההבדל בין שאלות השלמת משפטים באנגלית לבין שאלות השלמת משפטים בחלק המילולי. חישבו על המקרה הבא, זמן הפתרון הממוצע לשאלת השלמת משפטים באנגלית הוא כ-30 שניות (כמובן אפשר גם בפחות), בעוד זמן הפתרון הממוצע לשאלת השלמת משפטים בחשיבה מילולית הוא כדקה. אם היינו מאפשרים לתלמידים לפתור 10 שאלות בהשלמת משפטים באנגלית ב-20 דק’ (במקום 5) בכמה היו משתנים אחוזי הפתרון של התלמיד הממוצע? כנראה שלא הרבה אם בכלל. לעומת זאת אם היינו מאפשרים לתלמידים לפתור 10 שאלות בהשלמת משפטים בחשיבה מילולית ב-20 דק’ (במקום 10) בכמה היו משתנים אחוזי הפתרון של התלמד הממוצע? הרבה. זאת בדיוק הנקודה – הפרק המילולי שרוב רובו מבוסס על מיומנות ולא על ידע (תמונת מראה של הפרק באנגלית, שמבוסס יותר על ידע ופחות על מיומנות). לכן, אין זה מפתיע שהפרק המילולי הוא הפרק שאותו המספר הנמוך ביותר של תלמידים מסיים בזמן. החדשות הטובות הן, שמצד שני בדיוק מהסיבה הזאת מדובר בפרק שבו פוטנציאל השיפור של התלמיד הממוצע גבוה.

 

מה בכל זאת צריך לדעת בתרגול מילולי?

כמובן זאת תהיה טעות לחשוב שלא צריך ללמוד שום דבר ודי לנו בתרגול. על כן נדגיש כי חשוב מאוד להכיר את שיטות העבודה השונות בפרק בכל הנושאים שמרכיבים את הפרק: אנלוגיות, השלמת משפטים, הבנה והסקה והבנת הנקרא. כמו כן, באנלוגיות כדאי מאוד להכיר סוגי קשרים נפוצים ואיך עובדים עם התשובות (להרחבה ראו את המאמר שלנו בנושא אנלוגיות), ובהבנה והסקה כדאי להכיר מה אנחנו מחפשים בכל תת-סוג של שאלה – מה זה מחזק/מחליש, איך בנוי כלל (בכללים), מה הכללים בחשיבה מחקרית וכו’. רק לאחר שביססנו היטב את הידע בתחום המילולי (בכל אחד מהנושאים בנפרד) אפשר להתחיל לתרגל כדי באמת להשתפר. שימו לב, מבחינת מקור הידע – על פי בדיקה שערכנו למכונים השונים (לפחות הגדולים מבניהם) סה”כ יש הסברים טובים, גם אם מעט שונים לתחומים השונים, כך גם בכל הנוגע לפסיכומטרי של המדינה. יחד עם זאת, פעמים רבות תלמידים לא מצליחים במסגרת שיעור אחד להפנים את כל שנלמד, ועל כן לפעמים יש צורך בסיוע של מורה פרטי כדי לשפר את יכולות הסקה המסקנות והבנת הנקרא. נדגיש, זוהי טעות לחשוב שהבנת הנקרא לא ניתן לשפר. פעמים רבות שמענו בתור מורים את המיתוס “הבנת הנקרא – אי אפשר ללמד נולדים עם זה” ועל כך נשיב בחיוך (וברצינות) – כשנולדים לא יודעים לקרוא. לצערנו, המציאות היא שתלמידים רבים מוותרים על הנושאים המילוליים מהר מדי ולא מן הנמנע שזה קורה , בין היתר, בשל הדגש המועט שנותנים לנושאים האלה במסגרת הקורסים הפסיכומטריים השונים (לא כולם כמובן) שמלמדים רק גישה לשאלות ולא טכניקות לשיפור הסקת מסקנות והבנת הנקרא.

 

 

מה לעשות במהלך תרגול מילולי?

שימו לב שלכל תרגול יש מטרה שונה, לכן וודאו שלפני שהתחלתם לתרגל – אתם יודעים מה המטרה שלכם כאשר באופן עקרוני יכולות להיות לכם שתי מטרות בתרגול מילולי – הראשונה לשפר את היכולת הפסיכומטרית שלכם, השנייה לשפר את יכולות ניהול הזמן שלכם בפרק מילולי. בשלבים הראשונים של הלמידה, אנחנו מציעים לתרגל בעיקר כדי לשפר את הרמה הפסיכומטרית, ואת זה עושים על ידי תרגול של תתי נושאים בנפרד (לא לערבב אנלוגיות עם השלמת משפטים), או על ידי שילוב של תתי נושאים שלהם יש הרבה מן המשותף, כאשר חלק מן המטרה היא גם ללמוד להבדיל ביניהם (למשל, משלים והשוואות, הבנת המשפט והבנת הפסקה). כשאתם מתרגלים מילולי כדי לשפר את היכולות – אין צורך להקפיד יותר מדי על זמנים. מנגד, כאשר הגעתם לשלב המרתון או לכל שלב בו אתם רוצים לשפר את ההתנהלות שלכם בזמנים – אזי תרגלו פרקים מלאים במקרה זה נמליץ להשתמש במידת האפשר – רק במבחני המרכז הארצי. להסבר מלא יותר, אתם מוזמנים לקרוא את המאמר שכתבנו בנוגע לתרגול פסיכומטרי כאן.

כמובן, שאנחנו ממליצים לעבוד בפלטפורמה שלנו כל אימת שאתם שואפים לשפר את היכולות המילוליות שלכם. לפלטפורמה שלנו מספר יתרונות בלתי מבוטלים – בראש ובראשונה האדפטיביות מאפשרת לכם לתרגל בהתאם לרמה שלכם, וכך לייעל את הזמן שלכם אין טעם שתתרגלו פרקים שלמים כשאתם מנסים לשפר רק את הרמה שלכם בשאלות הבנה והסקה 16-17, כמו שאין טעם שתשרפו את הזמן שלכם על שאלות אלו כאשר אתם בכלל לא מגיעים אליהן. יתרון נוסף של הפלטפורמה שלנו הוא חומרי הלימוד. כל חומרי הלימוד שלנו נכתבו על ידיד מומחים עם ניסיון מצטבר של עשרות שנים ואלפי תלמידים, תשומת לב מיוחדת הקדשנו גם לכתיבת המסיחים (התשובות השגויות) שכן פעמים רבות רמת השאלות נקבעת בהתאם להם. העובדה שהפלטפורמה שלנו אינטרנטית מאפשרת לנו לעדכן בקלות את השאלות אם אנחנו מוצאים שמי מהן לא תואמת את הרמה הנדרשת . כמובן שכל חומרי הלימוד שלנו מבוססים על מבחני המרכז הארצי, ומנגד לא השתמשו בשאלות שלהם – כך שכאשר תרצו לפתור פרקים מלאים תוכלו לעשות זאת ללא חשש שבמבחנים מסוימים כבר לא תוכלו להשתמש בגלל שראיתם את השאלות שלהם (וזאת בניגוד לחומרי הלימוד של הפסיכומטרי של המדינה).

 

ברמת השאלה הספציפית – כאשר אתם פותרים שאלה, התשובה שלכם נכונה, ולא הרגשתם קושי מיוחד (הן מבחינת הבנת השאלה והן מבחינת משך הזמן שהקדשתם לה) אין סיבה שתתעכבו עליה יותר מדי. מנגד, אם טעיתם בשאלה, או עם הרגשתם שהקדשתם לה זמן רב יחסית, הקפידו לקרוא את הפתרון של השאלה (גם אם עניתם נכון). בקריאת הפתרון וודאו שזיהיתם נכון את סוג השאלה, לרבות תתי סיווגים, הבנתם מה מבקשים מכם, ובמקרים שאפשר ידעתם מה אתם מחפשים בתשובות לפני שניגשתם אליהם (על הנקודה הזאת פעמים רבות שווה להתעכב גם עם מורה פרטי). אין חובה לעשות זאת מיד לאחר שסיימתם לפתור שאלה אחת בודדת, אפשר לעשות זאת גם אחרי מקבץ. לרוב נמליץ לעשות הפסקה קצרה לאחר פתרון של כ-10 עד 15 שאלות ברצף. אך כמובן שמדובר בעניין של טעם, אפשר לעשות זאת גם אחרי מקבצים קטנים יותר או ממש אחרי כל שאלה.

 

כמובן, נאחל לכם הרבה הצלחה