לוגו אדפטור
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תרגול אנלוגיות  – איך משתפרים בנושא, ולמה זה כל כך חשוב?

שיתוף:

כפי שיודע כל מי שפתר פרק מילולי בבחינה הפסיכומטרית, הפרק מתחיל ב-6 שאלות בנושא האנלוגיות. העובדה שמדובר במספר שאלות כל כך גדול יכולה לסייע למי ששולט בנושא בשלושה היבטים חשובים: נקודות, זמן וביטחון עצמי.

נתחיל במובן מאליו, 6 שאלות בפרק משמען 12 שאלות במבחן כולו. רק כדי לסבר את האוזן תלמיד שמשפר את האנלוגיות שלו מ-50% ל-75% מרוויח 3 שאלות בבחינה וזה שקול (בקירוב) לתלמיד שמשפר שני נושאים כמו בעיות תנועה והספק מ-0% ל-100% (ביחד), או לתלמיד שמשפר את ההשלמת משפטים באנגלית מ-50% ל-100%, אז כמובן שלא מדובר במשימה פשוטה, אבל ביחס למקומות אחרים במבחן לתלמידים רבים מדובר בהשקעה המשתלמת ביותר ביחס של עלות-תועלת. בנוסף, בגלל שמדובר בכמות שאלות גדולה יחסית – גם שיפור קטן בזמנים זוכה לאפקט מצטבר שיכולה לסייע בהתמודדות עם האתגר הלא פשוט של סיום הפרק המילולי בזמן. תחשבו על זה ככה, נהוג להגיד שאנלוגיה ממוצעת צריכה להיפתר ב-25 עד 30 שניות. אבל הנתונים שלנו מעידים שלא מעט תלמידים מצליחים להשתפר באופן משמעותי ולקצץ את זמן הפתרון הממוצע לשאלה לכ-20 שניות. לא מדובר בעניין של מה בכך,  5 עד 10 שניות לשאלה ב-6 שאלות הם בין 30 ל-60 שניות נוספות לסיום הפרק, והרבה פעמים זה בדיוק הזמן שחסר לתלמידים כדי לענות על שאלה נוספת (ולפעמים שתיים) בהבנת הנקרא, או להתלבט עוד קצת על שאלות 16 ו-17 הידועות לשמצה. וכמובן, שאין סיבה לזלזל באפקט המנטלי המשמעותי של תחילת הפרק ברגל ימין עם מענה נכון על 5 או 6 שאלות בזמן קצר. לעומת התסכול הרב שאנחנו עלולים להרגיש במקרים בהם אנחנו מתחילים את הפרק כשכבר בשאלות הראשונות אנחנו מוצאים את עצמנו חסרי אונים.


אז איך אנחנו משתפרים בנושא ? ובכן, השיפור עומד על 3 רגליים, אך הן לא שוות בגודלן – לימוד, תרגול והרחבת אוצר המילים.

לימוד אנלוגיות

רוב הקורסים הפסיכומטריים, לרבות הפסיכומטרי של המדינה – מציעים שיעור אנלוגיות אחד. וזו בעינינו טעות. שכן שיעור בודד בנושא יסבול בוודאות באחד משני ליקויים, או שיהיה רדוד מדי וחסר מבחינת התוכן שלו, או שיהיה עמוס עם המון אינפורמציה כמו: שיטת עבודה מרכזית, שיטת עבודה משנית (מה עושים, למשל, כשלא מכירים מילה בשאלה, או מילה בתשובות) קשרים נפוצים, חידודים נפוצים ודוגמאות רבות. לא ניתן להבין לעומק את כל העניינים האלה בבת אחת, בדיוק כמו שלא ניתן ללמוד את כל חוקי הגיאומטריה של המשולשים בשיעור אחד. לכן ההמלצה הראשונה שלנו לכל מי שמרגיש שאיננו ממצה את הפוטנציאל שלו בנושא לחזור על השיעור בשתי נקודות זמן, הראשונה פחות או יותר שבוע אחרי שלמדנו את הנושא בפעם הראשונה (ואז גם צברנו ניסיון בתרגול אנלוגיות), ובפעם השנייה סמוך לתחילת המרתון. זכרו, אם השיעור היה טוב ומלא אינפורמציה, דרושה יותר מצפייה בודדת בשיעור כדי לספוג את כל מה שיש לשיעור להציע.

תרגול אנלוגיות

באופן טבעי, ובגלל שהפסיכומטרי איננו רק מבחן ידע, אלא גם מבחן של מיומנות (ויש שיגידו שבפרק המילולי בעיקר של מיומנות) לימוד וחזרה על החומר לא יספיקו למי ששואף למקסם את היכולת שלו בנושא הזה. אנחנו בטוחים שאחרי שגם אחרי שהתנסיתם ב-20 או 30 שאלות, אנלוגיות חדשות מצליחות להפתיע אתכם, פעם זאת מילה לא מוכרת או צמד מילים שלמרות ששתיהן מוכרות הקשר ביניהן לא ברור, פעם אחרת זאת איזה דקות במשמעות של אחת המילים שגורמת לקשר להיות שונה (מה שאנחנו מכנים “חידוד” של הקשר) בפעמים אחרות אלה יהיו פשוט מסיחים טובים (התשובות הלא נכונות) שגורמים לכם להתלבט הרבה, או פשוט לטעות. תרגול מספר רב של אנלוגיות נועד לסייע לכם בדיוק עם הנקודות הללו, מי שמתרגל 30, 50 או אפילו 100 אנלוגיות יכול בקלות להיות מופתע. קשה יותר להפתיע תלמיד שתרגל 300 או 400 אנלוגיות. בנוסף, וכפי שציינו קודם, תלמיד מנוסה שמכיר קשרים, חידודים ואפילו צמדי מילים שהופיעו בעבר (והחבר’ה במאל”ו לפעמים ממחזרים) יכול להרוויח לא רק נקודות בחלק הזה, אלא גם זמן יקר להמשך הפרק.


כשאתם מתרגלים חשוב לשים לב לכמה דברים: הנקודה הראשונה אליה כדאי לשים לב היא שאתם מתרגלים מאגר שאלות איכותי. גם כזה שמכיר את אופי השאלות ולא סתם רושם צמדי מילים, וגם כזה שמכיר את אופי המסיחים (שהרי זה אחד המרכיבים המשמעותיים ביותר לקביעת דרגת הקושי של השאלה). בעניין זה, כמובן, שמאגר השאלות הטוב ביותר הוא הבחינות הפסיכומטריות שפורסמו, אך לתרגול הזה יש חיסרון בולט – תרגול של 40 או 50 אנלוגיות דורש ש’נשרוף’ 4-5 מבחנים אותם לא נוכל לבצע כסימולציות בתקופת המרתון – על אחת כמה וכמה תרגול של 100 או 200 אנלוגיות. בעיה נוספת היא שהתרגול באופן הזה, כמו בתרגול בספרים שמסתובבים במכונים השונים, לא מותאם לרמה של התלמיד. כך קורה שתלמיד שמתקשה באנלוגיות שורף הרבה זמן בשאלות ברמות קושי גבוהות שמכילות אלמנטים רבים מכדי להתמודד איתו. בד בבד, תלמיד ברמה ממוצעת או ממוצעת+ שורף הרבה זמן על שאלות שלא מקדמות בכלל שכן הן קלות לו מדי. חברים, זה לא מסר סמוי, זאת בדיוק הסיבה שפיתחנו פלטפורמה אדפטיבית – וכתבנו מאגר שאלות ענק עם מעל 100 שאלות בכל דרגת קושי, כדי שתלמידים יוכלו לנצל את זמן התרגול באופן אופטימלי. הנקודה השנייה שחשוב לשים לב אליה היא שאתם מתרגלים נכון. תרגול נכון הוא תרגול מרווח יחסית המתפרס על פני תקופה ארוכה (נגיד 20 דק’ ביום במשך 10 ימים, ולא יום אחד בו אנחנו מתרגלים 3 וחצי שעות ברצף). כמו כן, כל תרגול צריך להסתיים בהפקת לקחים – שימו לב לטעויות שחוזרות על עצמן , קשרים שחוזרים על עצמם, חידודים שחוזרים על עצמם ומילים חדשות שלא הכרתם.

אוצר מילים לאנלוגיות

הנקודה הזאת עלולה להיות קצת רגישה, אבל מתוך מחויבות לאמת המקצועית שלנו אנחנו חייבים לציין שעל פי רוב, לימוד ייעודי של אוצר מילים לאנלוגיות הוא בזבוז זמן. העובדה שיש קורסים פסיכומטריים שדוחפים את התלמידים שלהם להשקיע עשרות רבות של שעות במצטבר (ולעיתים אף מעל 100 שעות במהלך הקורס) היא, לדעתו, עוול נורא ועדות לכך שיש מכונים שעדיין לא הפנימו את השינוי שנעשה בבחינה הפסיכומטרית בשנת 2012(!). יתרה מכך, חלק מהקורסים הפסיכומטריים מתהדרים במילונים ייעודיים עם מילים לאנלוגיות שכוללים מאות מילים שמעולם(!) לא הופיעו בבחינה פסיכומטרית שפורסמה (וכבר יש יותר מ-50 כאלה כן?). בשל העובדה שהתלמיד הממוצע לא יתקל ביותר מ-2 או 3 מילים אותן הוא לא מכיר, ופעמים רבות זה יהיה בדיוק באותה שאלה, ובפעמים אחרות בגלל שתהיה רק מילה אחת אותה הוא לא מכיר הוא יוכל לפתור באמצעות פסילת תשובות או לכל הפחות לנחש באופן מושכל, אנחנו חושבים שלרוב התלמידים מדובר בזמן הלימוד המבוזבז ביותר שיש, ומהניסיון שלנו לכל תלמיד תהיה אפשרות להרוויח יותר נקודות באמצעות שיפור של חלקים אחרים בבחינה. מה גם שמאגרי שאלות איכותיים מבוססים על שאלות ומילים שהופיעו בבחינות המרכז הארצי, וכפי שכבר ציינו, לחבר’ה במאל”ו יש נטייה קלה למחזר (כמובן, שיש תלמידים שירוויחו מלימוד אוצר מילים לאנלוגיות באופן ייעודי יותר – ועל כן, מי שהנושא חשוב לו – מן הראוי שיתייעץ עם גורם מקצועי שמכיר את הנתונים האישיים שלו).